Wednesday, August 26, 2015

Wasiat: Kalau Ada Waris Tak Setuju..

Untuk orang Islam:
Pembahagian harta yang mengikut hasrat si mati hanya akan sah sekiranya kesemua waris faraid si mati bersetuju dengan wasiat (jika ada) yang ditinggalkannya tu..
Dalam situasi berwasiat ni, waris faraid ada tiga pilihan:
1) Setuju ikut wasiat
2) Tak setuju, nak ikut bahagian faraid jugak
3) Lepaskan hak (taknak terima apa2 bahagian harta)

Kalau ada antara waris faraid yang tak setuju dengan pembahagian ikut wasiat (kalau wasiat tak ikut faraid), maka waris tersebut sahaja yang akan dapat bahagiannya mengikut faraid. Waris2 lain yang setuju, akan dapat bahagian masing2 mengikut wasiat (setelah tolak yang bahagian faraid tadi)..
Maknanya pembahagian mengikut wasiat tetap akan berlaku ke atas semua waris lain kecuali waris yang tak setuju tu je. Waris yang tak setuju akan dapat bahagia faraid.

Mungkin agak rumit dan mengelirukan.. Memang pun.. Kalau nak explain betul2 memang makan masa lah.. Panjang berjela lak post ni kang..
Tapi itulah hukum ketetapan yang kita mesti ikut.. Tapi lebih baik lagi kalau kita ikut bersama dengan ilmu dan kefahaman.. Baru lah tak tersesat jalan..

Kalau nak tanya lebih detail, boleh lah hubungi saya.. Nak sembang kat wasap je pun takpa, nak koling2 pun ok, nak jumpa ngeteh pun lagi bagus..

https://www.facebook.com/pusakaharta

Sufyan Bakir
013-315 6405
Islamic Estate Planner
as-Salihin Trustee Berhad

No comments:

Post a Comment