Friday, August 14, 2015

Harta Kita Milik Allah

Salam Jumaat..
Renungan bersama buat semua..
Ramai orang Islam di Malaysia ni berpendapat "harta saya hak milik saya dan suka hati saya nak bagi kat siapa yg saya suka"..
Tetapi mereka sebenarnya lupa..
Harta kita adalah milik Allah SWT yg hanya dipinjamkan kepada kita.. Setelah kita mati, harta kita hendaklah diagihkan semula kepada waris kita mengikut hukum 'Faraid' yg telah ditetapkan oleh Allah SWT dlm Al-Quran.. Antaranya dalam Surah An-Nisa' ayat 11-13..
Ada juga yang lupa...
'Faraid' adalah pembahagian yg ditetapkan kepada waris yg berhak.
Ramai juga yang tak tahu...
Siapa sebenarnya yg bertanggungjawab dalam mengguruskan pembahagian mengikut Faraid tu?
Adakah anak2, adik beradik, atau keluarga kita?
Tapi adakah waris kita tahu pecahan/bahagian Faraid?
Jangan sampai waris atau keturunan kita termakan harta bahagian orang lain (harta batil).. Elakkan waris kita daripada membuat pembahagian yang salah tanpa disedari..
Dapatkanlah bantuan dari sumber yang berkemahiran dan berkepakaran...

Hubungi saya untuk keterangan lanjut..
Sufyan Bakir
013-315 6405
Islamic Estate Planner
as-Salihin Trustee Berhad

No comments:

Post a Comment