Thursday, September 10, 2015

Bila berpindah dari Alam 'A' ke alam 'B'


Kematian itu satu kepastian.. Setuju?
Takde orang yang boleh lari daripada kematian.. Setuju?
Semasa kita masih hidup di Alam 'A', kehidupan kita dipenuhi dengan segala macam perkara.. Anak2, kaum keluarga, sanak saudara, sahabat handai, harta benda, pekerjaan, amal, ilmu kita, dan macam2 lagi..
Tapi bila sampai masanya kita berpindah dari Alam 'A' ke Alam 'B', kita takkan boleh nak bawak satu pun perkara2 tadi tu sekali dengan kita dari sana ke sani.. Semua kena tinggai sana.. Tanam sekali pun dia takkan sampai..
Satu perkara yang orang selalu lupa, HuTaNG.. Ini pun kita akan tinggai jugak kat sana... Samada hutang duit dengan orang ke, ataupun hutang kita dengan Allah (miss solat, miss puasa, miss zakat, etc.).. Semua hutang2 tu kena bayar balik.. Kalau tidak kita takkan sampai ke makam yang sempurna..
Bila kita dah kat Alam 'B', apa akan jadi kat perkara2 yang kita tinggai kat Alam 'A' tu? Siapa yang nak urus tadbir? Nak selesaikan hutang2 dan agihkan harta pusaka dan pelihara kebajikan keluarga?
Di sinilah pentingnya berwasiat. Agar dapat kita lantik wasi yang akan mewakili kita kelak untuk selesaikan semuanya nanti..
Dengan wasiat, diri kita pun insyaAllah akan selamat di Alam 'B', waris2 dan harta pusaka pun akan selamat jugak di Alam 'A'..
Kalau takde wasiat, silap2 hutang2 pun takde sapa yang nak tolong selesaikan, waris2 pun menyumpah seranah sebab tinggaikan beban hutang dan harta pusaka  yang tak dapat nak agihkan dengan sempurna..  Apa jadi kat kita kat Alam 'B'?
Untuk keterangan lanjut, bolehlah hubungi saya..
Sufyan Bakir
013-315 6405
Islamic Estate Planner
as-Salihin Trustee Berhad

No comments:

Post a Comment